Másik Magyarország – Töredékek egy falu hétköznapjaiból / Filmvetítés és beszélgetés a rendezővel
Event | 11 June 2024, 17:00
Bukta Imre képzőművész, a magyar kortárs képzőművészet egyik vezető alakja, több mint húsz éve költözött vissza szülőfalujába, a Heves megyei Mezőszemerére, hogy ott szemléletmódjával, jelenlétével lehetőséget teremtsen önmaga és a közösség számára a megújulásra, egy új identitás meglelésére.
Nagy
Dénes filmje Bukta Imre művészetéről és falujáról
(színes, magyar dokumentumfilm, 50 perc, 2013)
A Másik Magyarország című film is ennek az identitáskeresésnek a lenyomata, egy cizellált helyzetfelismerés: hol tartunk, mink van, és mit tudunk ezzel kezdeni? Nem mentes az öniróniától, a humortól és az abszurdtól. Ugyanakkor rendkívül kemény látlelet egy, a falu hagyományos kultúrájának megszűnése és felemás modernizációjának következtében kialakult világról.
„A nemzetközi művészeti életben is elismert alkotó teljesítménye ismeretlen Mezőszemerén. Élet és művészet: elkülönülő zárványok. Pontosabban a művész merít élettapasztalataiból, de művei nem érnek el azokhoz, akikről szólnak. Mi tölti ki a hiteles művészet és kultúra űrjét itt? Nagy Dénes ezt egy nagyon erőteljes, expresszív montázsszekvenciával érzékelteti. Gyorsan pergő képeken láthatjuk a gazdagok ízléstelenül díszes, hivalkodó házait, kertjeikben giccses mesefigurák, a köztereken az állami emlékezetpolitika történelmi személyiség- és tárgykultuszának hatásvadász szobrai virítanak. Aztán mellbevágó képek következnek az elsorvadó vallásos hitről: az útszéli kőkeresztről hiányzik Jézus, egy másik talapzatról pedig már a feszület is eltűnt. A szoborcsonkok kiáltó jelei a szakralitást nélkülöző, a megváltás reménytelenségével terhes, pusztulás felé tartó életnek. Hasonlóan vélekedik Bukta Imre is. A falusi életforma eltűnik, semmivé lesz — mondja a rendezőnek. Noha lenne lehetősége más városokban, országokban letelepedni és alkotni, marad falujában. Nem tekinti magát kívülállónak, vállalja a sorsközösséget a falusiakkal. Szerinte az őszintén megélt életből születik az autentikus művészet. Úgy gondolja, sorsa része az általános válsághelyzetnek: áldozata a darabjaira törő, megsemmisülő világnak és kultúrának.”
(Martin Ferenc Alig létezés és reménytelenség a magyar ugaron (részlet), kultúra.hu 2024. 02.27)
(színes, magyar dokumentumfilm, 50 perc, 2013)
A Másik Magyarország című film is ennek az identitáskeresésnek a lenyomata, egy cizellált helyzetfelismerés: hol tartunk, mink van, és mit tudunk ezzel kezdeni? Nem mentes az öniróniától, a humortól és az abszurdtól. Ugyanakkor rendkívül kemény látlelet egy, a falu hagyományos kultúrájának megszűnése és felemás modernizációjának következtében kialakult világról.
„A nemzetközi művészeti életben is elismert alkotó teljesítménye ismeretlen Mezőszemerén. Élet és művészet: elkülönülő zárványok. Pontosabban a művész merít élettapasztalataiból, de művei nem érnek el azokhoz, akikről szólnak. Mi tölti ki a hiteles művészet és kultúra űrjét itt? Nagy Dénes ezt egy nagyon erőteljes, expresszív montázsszekvenciával érzékelteti. Gyorsan pergő képeken láthatjuk a gazdagok ízléstelenül díszes, hivalkodó házait, kertjeikben giccses mesefigurák, a köztereken az állami emlékezetpolitika történelmi személyiség- és tárgykultuszának hatásvadász szobrai virítanak. Aztán mellbevágó képek következnek az elsorvadó vallásos hitről: az útszéli kőkeresztről hiányzik Jézus, egy másik talapzatról pedig már a feszület is eltűnt. A szoborcsonkok kiáltó jelei a szakralitást nélkülöző, a megváltás reménytelenségével terhes, pusztulás felé tartó életnek. Hasonlóan vélekedik Bukta Imre is. A falusi életforma eltűnik, semmivé lesz — mondja a rendezőnek. Noha lenne lehetősége más városokban, országokban letelepedni és alkotni, marad falujában. Nem tekinti magát kívülállónak, vállalja a sorsközösséget a falusiakkal. Szerinte az őszintén megélt életből születik az autentikus művészet. Úgy gondolja, sorsa része az általános válsághelyzetnek: áldozata a darabjaira törő, megsemmisülő világnak és kultúrának.”
(Martin Ferenc Alig létezés és reménytelenség a magyar ugaron (részlet), kultúra.hu 2024. 02.27)
A filmet követő beszélgetés résztvevői:
Nagy Dénes
filmrendező
Dr. Martin Ferenc filmtörténész
Moderátor: Gyöngyössy Csaba kuratóriumi elnök
Támogató: Campfilm Kft.
A belépés díjtalan!