magyarenglish to bookmarkaddress : H-2400 Dunaújváros, Vasmű út 12. | phone/fax: +36 25 412 220 | mobil: +36 20 801 3316 | e-mail: info@ica-d.hu
Facebook Youtube Twitter Google+ RSS
Keresés
HOURS ADMISSION NEWSLETTER

Newsletter

Subscribe / Unsubscribe

Dear Visitor,

Answering the following questions is NOT OBLIGATORY. If you choose not to answer them, just give your e-mail address at the bottom of the page and click on the subscription button.

By answering the questions, however, you help us better adapt our activity and the content of the newsletter to Your – our visitors– needs. Thank you for your cooperation.

What would you like to see in the newsletter?
Your date of birth:
The post code of your home address:
Your gender Female   Male
What is your area of work?
 

E-mail:



Our Latest Newsletter

ASZTALOS ZSOLT: TÖREDÉKES EMLÉKEZET




Kortárs Művészeti Intézet - Dunaújváros (Vasmű út 12.)
Kurátor: Boros Lili
Megtekinthető: 2024.03.22. – 05.03.
Megnyitó: 2024.03.22. 18 óra
Megnyitja: Mélyi József művészettörténész
 

Asztalos Zsolt a kilencvenes években Magyarországon kibontakozó neokonceptuális művészet szemléletmódjában alkot. 1993–1999 között a Magyar Képzőművészeti Egyetem festő szakos hallgatója volt, majd 2000-ben szerezte meg mesterszakos diplomáját. Egyéni kiállításokkal 2000-től szerepel Budapesten és külföldön. 2007–2010 között Derkovits-ösztöndíjban részesült, 2013-ban Kilőtték, de nem robbant fel című projektjével képviselte Magyarországot az 55. Velencei Képzőművészeti Biennálén. 2014-ben a debreceni MODEM-ben egyéni kiállítással jelentkezett Két hidrogén közösbe adta elektronjait címmel. Ettől kezdve egyre jellemzőbb, hogy alkotóművészeti tevékenységében a tárgyakat, objekteket és fotókat szertár-, raktár- vagy műhelyjellegű installációs rendszerbe foglalja. 2020-ban a BTM – Kiscelli Múzeum templomterében nyílt meg nagyszabású, Emlékmodellek című kiállítása.

Témaválasztása változatos médiumhasználattal – objekt, fotó, videó, installáció, interjú, szöveg – párosul. Videómunkáiban a fotószerűség és az állókép dominál, objektjeit gyakran kísérik a tárgyakról készült, önálló értékű fotóművek. A tudományos modellezés, a megismerés és annak nyelvi vonatkozásai, a művészeti és nyelvi konstrukciók vizsgálata áll több mint húszéves alkotói tevékenységének középpontjában. Munkái a posztmodern gondolkodásból és szemléletmódból fakadó történelem- és múlttapasztalatról tanúskodnak, a történelmi narratíva viszonylagosságát hangsúlyozzák, az egyéni emlékezet megragadhatóságának a korlátaival szembesítenek.

Az utóbbi körülbelül tíz évben érdeklődése folyamatosan a kogníció, a mentális megismerésrendszer felé irányul – ezt foglalja össze a Töredékes emlékezet című kiállítás. Mind a tudományos megismerés, mind az emberi emlékezés vizsgálatában Asztalos Zsolt nagy szerepet tulajdonít a (vizuális) reprezentáció megismerésben betöltött funkciójának. Jellegzetes módszere a helyzetteremtés, rámutatás, kevésbé a történeti adatok feltárása és pontos analízise, hanem inkább a reprezentációk, (gondolkodási és vizuális) modellek és konstrukciók utóélete, a mögötte megbúvó, nehezen felfejthető emberi érzelmek kiállítása. A művész nem azonosít, kimond, hanem helyzetet teremt: azt már a látogatónak kell – személyes érzelmein, emlékein átszűrve – „megfejtenie”.

A Töredékes emlékezet című kiállítás a kulturális és tárgyi emlékezetre, a traumadiskurzusokra hívja fel a figyelmet. Kiindulópontja a fragmented memory pszichológiából kölcsönzött – a kiállításban töredékes emlékezetként lefordított – fogalma, mely emlékezetzavarban az egyén nem tudja az emlékeket önéletrajzi (epizodikus) emlékezetéhez társítani, az emlékek érzelmi és személyes tartalma nem kapcsolódik össze az emlékezet többi részével. A kiállítás szándéka, hogy a korábban különböző módon kiállításokon bemutatott és installált tárgyakon, fotókon, videókon keresztül az emlékezet töredékes, a múlthoz való hozzáférés problematikus jellegét hangsúlyozza, és az életmű utóbbi tíz évének munkáját egyetlen összetett projektként láttassa.

A kiállítás szűkös anyagi kerete miatt az olcsó barkács- és újrahasznosított anyagok alkalmazásával új lehetőségek kínálkoztak a művész és a kurátor számára. Az installációk különböző módjai – posztamens-sziget, földre helyezett táblák, falon végigfutó konzol, stb. – ugyanolyan fontos részei a műveknek, mint maguk a képek és objektek: a befogadás módját és így az egyéni jelentésalkotást befolyásolják.

Külön köszönet: Műcsarnok Nonprofit Kft.

Támogató: Nemzeti Kulturális Alap

A művészt a Molnár Ani Galéria képviseli.

A belépés díjtalan!

Newsletter Archive

1%

March 2024előző hónapkövetkező hónap
MTuWThFSaSu
9.123
10.45678910
11.11121314151617
12.18192021222324
13.25262728293031