Newsletter
Subscribe / Unsubscribe
Answering the following questions is NOT OBLIGATORY. If you choose not to answer them, just give your e-mail address at the bottom of the page and click on the subscription button.
By answering the questions, however, you help us better adapt our activity and the content of the newsletter to Your – our visitors– needs. Thank you for your cooperation.
Archív
Florosz Szpirosz búcsúztatása
FLOROSZ SZPIROSZ BÚCSÚZTATÁSA
2017. november 6-án, hétfőn kora reggel elhunyt Florosz Szpirosz képzőművész. November 24-én, pénteken 17 órától rá emlékezünk, őt búcsúztatjuk.
Helyszín: Kortárs Művészeti Intézet – Dunaújváros (Vasmű út 12.)
Időpont: 2017. 11. 24. péntek, 17 óra
Búcsúztatót mond: Florosz Zoi (színész, rendező), Ifj. Koffán Károly (festőművész)
és Vas-Zoltán Iván (színész, rendező).
Közreműködik: Horváth Péter (fuvola), Kolisnychenko Inna
(zongora), valamint Kurina Laura (cselló).
"Florosz Szpirosz keramikusművész, grafikus 1939.
március 20-án született Andartiko városában, Görögországban. Családjával a
polgárháború idején el kellett hagynia szülőföldjét.
Az Iparművészeti Főiskolán kerámia szakon végzett, mestere Csekovszky Árpád
volt. 1969-ben egyéves MM-ösztöndíjat kapott, majd tanulmányútjai során
folyamatosan csiszolta tehetségét, így például 1967-ben Bulgáriában, 1970-1975
között Jugoszláviában, 1985-ben Görögországban. Családjával végül
Dunaújvárosban telepedett le és itt alkotott.
Számos egyéni és csoportos kiállításon mutatkozott meg alkotásaival.
Művészetében elsősorban figurális kerámiákat készített, törekedve az anyagban
rejlő lehetőségek maximális kihasználására. Grafikusként a görög mitológia
szimbólumainak modern értelmezése foglalkoztatta."
(Pálfi-Németh Tünde)
„Florosz Szpirosz minden munkájában szobrász. Munkája erősen a görög mitológiához kapcsolódik - belső feszültségeket, felgyülemlett energiákat kitomboló szárnyas bikái Minósz krétai király legendás fiához, az állítólag bikának született Minótauruszhoz lehetnek hasonlóak. A kis ’fülkésszobrok’, melyek formavilága a korongolt edényformákból született, és domborművek terveiként ható grafikái is ezt igazolják.
Nem érdekli a ’törékeny, de pótolható’. Kétértékű mitikus lényei, mint költői hasonlatok, szimbólumok léteznek, cselekednek az erőteljes fekete-fehér ellentétére épített lapjain. Szántóföld vagy kiterjesztett szárnyú sasmadár? Vagy mindkettő? Ezért külön-külön egyik sem. Vagy távoli hegyek és őstulok-erejű bika.
A művészettörténet a ’Minótauromachia’ gyűjtőfogalmat alkotta arra az eszköztárra, amely az ’emberállat’ ösztönvilágát Florosz Szpirosz munkáiban is egyénien és biztonsággal fejezi ki. A préselt szénnel sommásan rajzolt, vagy a rosttollal nagy műgonddal, pontokból összeálló képek, vagy az anyag határait feszegető kerámiaszobrok beteljesületlen álmok, vágyak, egy feszültségteli világ lenyomatai.
Florosz Szpiroszt, feleségével és alkotótársával, Mészáros Edittel együtt csak úgy hívták: A KÉT HUMANISTA.”
(Részlet ifj. Koffán Károly írásából, melyet Florosz Szpirosz és Mészáros Edit közös kiállítása alkalmából írt)