magyarenglish könyvjelzőnekcím : H-2400 Dunaújváros, Vasmű út 12. | telefon/fax: +36 25 412 220 | mobil: +36 20 801 3316 | e-mail: info@ica-d.hu
Facebook Youtube Twitter Google+ RSS
Keresés
NYITVA TARTÁS JEGY HÍRLEVÉL

Érzelmi zsarolás - közönségtájékoztató szöveg Betuker István kiállításához

Betuker István Szatmárnémetiben született 1984-ben. Művészeti tanulmányait szülővárosában, majd a Kolozsvári Képzőművészeti és Formatervezői Egyetem festő szakán végezte. 2006-ban Erasmus-ösztöndíjjal az olaszországi Maceratában, 2012-ben DLA-ösztöndíjjal Berlinben tanult. 2008-ban Louis Vuitton & Moët Hennessy díjjal jutalmazták Párizsban.
Kolozsváron él és dolgozik, ahol nem csak alkotóként, hanem a művészeti élet szervezőjeként is tevékenykedik: alapító tagja a 2007-től működő Bázis kortárs képzőművészeti platformnak, amelynek egyik fő feladata, hogy fiatal alkotókat indítson el a pályán.

A magyarországi közönség eddig csupán három csoportos kiállításon találkozhatott Betuker István műveivel. Ezek közül a legfontosabb a Műcsarnok 2012-es Európai utasok – Kolozsvári képzőművészet az ezredforduló után című tárlata volt, mely a 2000-es évek közepén „kolozsvári iskola"–ként ismertté vált új figuratív festészeti irányzat és a kolozsvári művészeti színtér nemzetközi viszonylatban is jelentős fejleményeinek bemutatására vállalkozott.
Hazánkban a festőművész első önálló kiállításának a Kortárs Művészeti Intézet – Dunaújváros ad otthont. Az itt bemutatott negyven alkotás csaknem kétharmadát a művész először állítja ki.

A tárlat címe Érzelmi zsarolás. Az ICA-D három kiállítóterében e jól ismert pszichológiai jelenség köré szerveződnek a művek – három különböző megközelítés szerint.

Az Uitz Teremben látható válogatás a vizuális zsarolás témáját dolgozza fel: darabjai az alkotó manipulatív szándékáról tanúskodnak, arról, hogyan kényszerít ki érzelmet a befogadóból festői eszközökkel. A képek szereplői – egy kivételtől eltekintve (A Matter of Grenerations) – magányosan, gyakran környezetükből kiragadva jelennek meg. A figurák testtartása különös, tekintetüket elrejti a festő. A nyugtalanságot ébresztő egyemberes történetek láttán a néző egyszerre komorodik el és válik kíváncsivá. Az Unknown Causes című festmény nőalakjának hangsúlyos kéztartását a lesütött szempár ellensúlyozza, míg a Man with an Axe című kép expresszív, életvidám színekkel megelevenedő jelenetén a háttal álló figura és a fejsze motívuma kelt tisztázatlan feszültséget.
Az első szekció néhány alkotás erejéig nélkülözi a művész számára legfontosabb témát, az emberi alakot. Az utcafrontra néző falon elhelyezett, nagyméretű, seprűvel készített akrilfestmények (Trip 1-2.) azt a kitérőt példázzák, amikor Betuker az alakok sorozatos festése után a városi tér- és a tájábrázolás felé fordul.

A Kisteremben kiállított művek az érzelmi zsarolás témájához a passzív szerepkör, a kiszolgáltatott ember nézőpontja felől közelítenek. A pszichedelikus hangulatú, intim vagy éppen a realizmus határait feszegető portrékon és aktokon az ember identitással (Maly 1-2), testiséggel (Wide Open) és elmúlással (The Sleeper 12) kapcsolatos érzékeny viszonyulása kerül felszínre.

A Pincegalériában található művek arra az életközösségre fókuszálnak, melyben az érzelmi zsarolás tetten érhető, ám egyúttal arra is felhívják a figyelmet, hogy nem csak az emberek, hanem a velük együtt élő állatok is gyakran részesei a jelenségnek. A kiállításnak csak ebben a szekciójában van direkt szemkontaktus az ábrázolt alakok és a néző között – de itt sem mindenütt. A kicsavart testű, elfordított fejű kutya (Playing Dog) első pillantásra elevennek tűnik, ám alaposabban szemügyre véve kiderül, hogy élettelen. A festmény – melyet Betuker István a Kortárs Művészeti Intézet gyűjteményének ajándékozott – egyike azon műveknek, melyek témájuk, eszközeik révén átjárhatóságot biztosítanak a három terem három műcsoportja között.

Zsinka Gabriella és Fehérvári Tamás
a kiállítás kurátorai


1%

2019. júniuselőző hónapkövetkező hónap
HKSzCsPSzV
22.12
23.3456789
24.10111213141516
25.17181920212223
26.24252627282930