Félárnyék – Egy fontos gyűjtemény legújabb darabjai
Kiállítás | 2018. január 19. - február 16.
A kiállítás az ICA-D gyűjteményéből, hazánk egyik legjelentősebb kortárs képzőművészeti kollekciójából válogat, főként az utolsó öt év azon új szerzeményeire fókuszálva, melyeket még nem láthatott a dunaújvárosi közönség.
Megnyitó: 2018. január 19., péntek 18 óra
Helyszín: Kortárs Művészeti Intézet - Dunaújváros (Vasmű út 12.)
Megnyitja: Sárai Vanda kurátor, műkritikus
Kiállító művészek: Betuker István, Borsos Lőrinc, Braun András, Brückner János, Igor és Ivan Buharov, Csákány István, Csáky Marianne, Duliskovich Bazil, Horváth Tibor, Keserue Zsolt, Kudász Gábor Arion, Móder Rezső, Nagy Kriszta, Péli Barna, Szalay Péter, Tarr Hajnalka, Várnai Gyula
Kurátor: Zsinka Gabriella
A kiállítás 2018. február 16-ig látogatható, vasárnapok kivételével naponta 10-től 18-ig.
A belépés ingyenes!
Lassan
egy évtizede annak, hogy a Kortárs Művészeti Intézet gyűjteményének bemutatkozó
katalógusa megjelent. Az 1997-től – az ICA-D megalakulásának évétől –
szisztematikusan gyűjteményként kezelt műtárgyállomány alapját azok a művek jelentették, melyek
még az Uitz Teremben rendezett időszaki kiállítások anyagából kerültek ki, s
melyeket – Deák Nóra és Várnai Gyula, a tárlatok szervezőinek kérése nyomán – a művészek az akkor még alapítás előtt álló intézménynek ajándékoztak. Műveiket
feltételezhetően olyan helyen hagyták, aminek a szellemiségével azonosulni
tudtak, olyan emberekre, akik kivívhatták szakmai bizalmukat a közös munka
folyamán, különben aligha lett volna kedvük bármit is rájuk vagy a helyre
hagyományozni.
1997–ben
a stafétabot átkerült Szoboszlai János és Páldi Lívia művészettörténészek
kezébe, akik megtették a kezdő lépéseket nem csak az intézményesülés, hanem a
professzionális gyűjteménnyé válás útján is. Ebben az évben indult, majd vált
fokozatosan a szerzeményezés egyetlen, mai napig stabil módjává az állami
támogatások megpályázásának gyakorlata, melyre a két évtized alatt valamennyi
művészeti vezető támaszkodhatott. Emellett rendszeresen történtek ajándékozások,
a művészek jóvoltából hozzánk került műveken túl új tendenciaként immár két éve
ott találjuk a MANK műteremlakásait bérlő alkotók munkáiból az ICA-D-nek ítélt
darabokat is.
Mindenesetre,
az egykor láthatatlan jelzővel illetett, továbbra is alulreprezentált, a
művészettörténeti kutatások véráramából kimaradó gyűjtemény rejtőzködő
identitása, kisebb-nagyobb hányattatásai ellenére túlzás nélkül kivételes
anyag; valódi kincs. Két alapvető feltétel meghatározó lehetett az évek
múlásával szépen növekvő, differenciálódó műtárgyanyag kinccsé érésében:
egyrészt jó szakemberek működtek közre a szerzeményezésben, akik nem csak
kvalitásos darabokra vetettek szemet, hanem következetesen viszonyultak az
általuk lefektetett gyűjtési irányelvekhez is. Így maradhattak évtizedekig érvényben
fontos szempontok, például a
periférikus (kísérletező, zárványszerű vagy korai, stb.) művek beemelése,
melyek nem a biztonsági zónából érkeznek, vagy az egyes életművön belüli
„ingázás”, melynek célja, hogy több alkotói periódust, időszakos törekvést fémjelző munkára szert tehessünk egy-egy művésztől, de
még számtalan jellemző szempontot fel lehetne itt sorolni.
Másrészt
a dunaújvárosi gyűjtemény (kincs-)identitását, különleges karakterét
meghatározó legfontosabb kondíciónak talán éppen a vesszőfutáshoz lehetett
köze. Az „ICÁ-s” kiállítások levegője, a projektek efemer energiái, a
kompakt kis élmények, beszélgetések, a sterilnek egyáltalán nem nevezhető munkakörülmények,
a szerény, ám inspiráló közeg. A nagyintézmények, galériák és magángyűjtemények
gyarapításának hátterében ezt az élményanyagot nem lehet megtalálni.
Félárnyékban
időzni köztes állapot: jobb mint sötétben várakozni, de nem fogható a
sütkérezéshez. A huszonötéves gyűjteményre reményeink szerint a megőrződésen és
gyarapodáson túl még sok lehetőség vár. A benne rejlő potenciált az utóbbi
években egyre gyakoribb, rangos nemzetközi intézményektől érkező kölcsönzési
igények is jelzik, Portugáliától Japánig. Bemutatkozására két nagyszabású
kiállítás is alkalmat ad 2018-ban, egyik Budapesten, másik Kolozsvárott.
A most látható
válogatás a kollekció utolsó néhány évének azon szerzeményeit mutatja be,
melyek nagy részét még nem láthatta a dunaújvárosi közönség. A kiállítási anyag
változatos médiumú és műfajú munkákon – szobrokon, objekteken, installációkon,
festményeken, fotó-és videóműveken – keresztül enged bepillantást a gyűjtemény
életének legutóbbi szakaszába.
A gyűjteménygyarapítást támogatta: Nemzeti Kulturális Alap,
Magyar Alkotóművészeti Közhasznú Nonprofit Kft., Betuker István, Kudász Gábor
Arion és a Faur Zsófi Galéria