ARITMIA_2011, Harsányi Réka művei
Harsányi Réka (életrajz)
Intoxication, videó, 1’08”, 2006
A videó Iris Disse: Táncol a halál is című hangjátékához készült, amely a háborúból hazatért férjeiket és fiaikat méreggel megölő tiszazugi „arzénes asszonyok” történetét dolgozza fel. 1929 környékén megszaporodott a „hideglelésben, nyavalyatörésben” elhunyt emberek száma a paraszti családok körében. Az asszonyok a háborúból hazatért, munkaképtelen, ápolásra szoruló férfiakat, családtagokat, vagy a nem kívánt gyerekeket a légypapírból nyert arzénnal mérgezték meg. Erről a módszerről nagyjából mindenki tudott, az áldozatok is, de a közösségek megtartották saját titkuknak és nem értékelték valódi gyilkosságokként ezeket az eseteket. Jóval később, névtelen feljelentések kapcsán kezdtek el nyomozni, és lassan fény derült egy régóta bevett szokásra.
(A képre kattintva megtekintheti a videót.)
Land-art, videó és animáció, 0’30”, 2003
A dolgok azok, amiknek látszanak és úgy is reagálnak, ahogyan elvárjuk? Mozoghat-e a föld, lehet-e folyékony? Ebben a kísérleti filmben azt a szürreális jelenséget ábrázoltam, hogy a látszólag stabil föld lazább halmazállapotúvá válva elnyeli a lehulló gyümölcsöt, majd ismét visszaváltozik szokványossá.
(A képre kattintva megtekintheti a videót.)
D.201106.V, videó-installáció, 2011
Szürreális helydefiníció. Mi határoz meg egy teret? A látvány vagy a hangok? A kettőnek folyamatosan jelen kell lennie vagy fél-információkból is össze tudjuk rakni a képet, teret, hangulatot? Dunaújváros iparváros mivoltából kiindulva olyan helyszínt választottam, ami mindig is jelen volt életében: a gyárakat. A teret mégis szubjektíven értelmezem (mivel az én kezemben van a kamera, ez elkerülhetetlen), a felvett hangokat átdolgozom, egyfajta ritmussá alakítva, időben és térben eltávolítva eredeti helyükről.
A videófelvételek a dunaújvárosi Vasműben készültek.
Harsányi Réka
Intoxication, videó, 1’08”, 2006
A videó Iris Disse: Táncol a halál is című hangjátékához készült, amely a háborúból hazatért férjeiket és fiaikat méreggel megölő tiszazugi „arzénes asszonyok” történetét dolgozza fel. 1929 környékén megszaporodott a „hideglelésben, nyavalyatörésben” elhunyt emberek száma a paraszti családok körében. Az asszonyok a háborúból hazatért, munkaképtelen, ápolásra szoruló férfiakat, családtagokat, vagy a nem kívánt gyerekeket a légypapírból nyert arzénnal mérgezték meg. Erről a módszerről nagyjából mindenki tudott, az áldozatok is, de a közösségek megtartották saját titkuknak és nem értékelték valódi gyilkosságokként ezeket az eseteket. Jóval később, névtelen feljelentések kapcsán kezdtek el nyomozni, és lassan fény derült egy régóta bevett szokásra.
(A képre kattintva megtekintheti a videót.)
Land-art, videó és animáció, 0’30”, 2003
A dolgok azok, amiknek látszanak és úgy is reagálnak, ahogyan elvárjuk? Mozoghat-e a föld, lehet-e folyékony? Ebben a kísérleti filmben azt a szürreális jelenséget ábrázoltam, hogy a látszólag stabil föld lazább halmazállapotúvá válva elnyeli a lehulló gyümölcsöt, majd ismét visszaváltozik szokványossá.
(A képre kattintva megtekintheti a videót.)
D.201106.V, videó-installáció, 2011
Szürreális helydefiníció. Mi határoz meg egy teret? A látvány vagy a hangok? A kettőnek folyamatosan jelen kell lennie vagy fél-információkból is össze tudjuk rakni a képet, teret, hangulatot? Dunaújváros iparváros mivoltából kiindulva olyan helyszínt választottam, ami mindig is jelen volt életében: a gyárakat. A teret mégis szubjektíven értelmezem (mivel az én kezemben van a kamera, ez elkerülhetetlen), a felvett hangokat átdolgozom, egyfajta ritmussá alakítva, időben és térben eltávolítva eredeti helyükről.
A videófelvételek a dunaújvárosi Vasműben készültek.
Harsányi Réka